Jaki Wpływ Mają Media Społecznościowe Na Procesy Rekrutacyjne?

Media społecznościowe mają ogromny potencjał rekrutacyjny i rekruterzy są już tego świadomi. Należy jednak rozróżnić kilka kwestii. Pierwsza dotyczy portali społecznościowych typu Facebook….

1. Jaki wpływ mają media społecznościowe na procesy rekrutacyjne?
Media społecznościowe mają ogromny potencjał rekrutacyjny i rekruterzy są już tego świadomi. Należy jednak rozróżnić kilka kwestii. Pierwsza dotyczy portali społecznościowych typu Facebook, które powstały w celu utrzymywania kontaktów ze znajomymi i informacje, które są tam udostępniane powinny być prywatne, przeznaczone jedynie do wiadomości znajomych a nie dla potencjalnych Pracodawców. Tak powinno być w teorii, ale praktyka pokazuje, że Pracodawcy często sprawdzają profile kandydatów pod kątem dopasowania ich do wymagań konkretnego stanowiska. Z drugiej strony Kandydaci świadomi takiego procederu starają się coraz bardziej świadomie budować swój wizerunek padając często ofiarą własnych działań. Facebook nie jest miejscem, które ma służyć Pracodawcy do sprawdzania przyszłego kandydata i odwrotnie, nie powinien być wirtualnym CV w okresie poszukiwania pracy. Jeśli kandydat chce wykreować swój biznesowy wizerunek, może założyć konto na Golden Line, LinkedIn, czy Profeo i tu kreować się na profesjonalistę – stworzyć swoiste CV i konsekwentnie budować swój obraz. Kolejna istotna kwestia to odpowiednie przygotowanie rekruterów do poszukiwania kandydatów w mediach społecznościowych. Bezpośrednie poszukiwanie kandydatów z wykorzystaniem Social Mediów powinno wiązać się z opracowaniem procesów i schematów działań tak, żeby wizerunek rekrutera i firmy, którą on reprezentuje był ze wszech miar profesjonalny.

2. Czy nowoczesne procesy rekrutacyjne mogą wyprzeć tradycyjne formy rekrutacji?
Z pewnością ich znaczenie będzie wzrastać. Ogromny wpływ będą miały takie elementy jak większa precyzja w docieraniu do kandydatów, zasięg i szybkość a tym samym skuteczność w znalezieniu odpowiednich osób. Duże znaczenie będzie również miał bliższy i bardziej „nieformalny” kontakt z kandydatem.

3. Czy aktualnie na rynku można zaobserwować spadek znaczenia ogłoszeń prasowych? Czy kanały internetowe podbijają strefę rekrutacji?
Zdecydowanie tak. Jednak drobne ogłoszenia o pracę nadal są i będą publikowane w prasie ogólnopolskiej i lokalnej.

4. W jaki sposób media społecznościowe wspierają procesy rekrutacyjne? Czy kanały internetowe są dobrym rozwiązaniem dla wszystkich grup kandydatów?
Narzędzia rekrutacyjne trzeba indywidualnie dopasowywać do specyfiki stanowiska. W przypadku niższych stanowisk zawsze większe znaczenie będzie miał kontakt osobisty. Takie osoby nieufnie podchodzą do zaawansowanych metod rekrutacji i oczekują bezpośredniego kontaktu. Same również tradycyjnie szukają zatrudnienia.

5. Czy media społecznościowe nadają się do rekrutowania pasywnych kandydatów?
Jak najbardziej. Takie osoby nie znajdą się w naszej bazie CV i nie będą aplikowały na nasze oferty. To osoby szczególnie cenione przez rekruterów i przez ich obecnych pracodawców. Poszukiwanie ich na portalach społecznościowych to najlepszy sposób na ich znalezienie.

6. Jakie rady dać pracodawcom, którzy rozważają podjęcie działań w mediach społecznościowych.
Po pierwsze dobrze poznać wszystkie dostępne narzędzia rekrutacyjne i na bieżąco śledzić zmiany. Po drugie zadbać o profesjonalny wizerunek, stworzyć strategię i procedury postępowania w procesach rekrutacji również w portalach społecznościowych. Po trzecie dobierać narzędzia w zależności od specyfiki i wymagań danego stanowiska.

Wywiad z Magdaleną Kalinowską- Marketing Manager w jednym z najbardziej popularnych polskich serwisów pracy JOBS.pl

źródło: SAZ