Social Media W Służbie Rekrutacji

Headhunterzy kupują możliwość kontaktowania się z kandydatami lub bardzo intensywnie powiększają grono swoich „znajomych”. Z drugiej strony kandydaci szukając informacji o firmie, częściej trafiają na społecznościowe strony marek. 

Wiele znanych przedsiębiorstw ma swoje profile dedykowane wyłącznie karierze. Facebook pod koniec ubiegłego roku, zawarł porozumienie z rządem Stanów Zjednoczonych, dotyczące wspierania procesów, umożliwiających wzrost zatrudnienia. To poważny krok, który wiele mówi o potencjale tkwiącym w tego typu mediach.

facebook-147

Facebook jest już dawno narzędziem uniwersalnym, skutecznym w wielu dziedzinach życia. Jednak nadal większość firm, działających w Polsce, nie jest obecna w social media. Można odnieść wrażenie, że nie dostrzegają zmian i nowych możliwości, które mają miejsce w tym obszarze w ostatnich latach.

Kiedy wiosną 2010 roku, chciałem stworzyć przyjazne miejsce do wymiany poglądów oraz doświadczeń na temat HR, pomyślałem o Facebooku. W tym celu założyłem stronę „Szukam Fajnej Pracy” (www.fb.com/SzukamFajnejPracy), która kierowana jest do wszystkich zainteresowanych szeroko rozumianym tematem pracy, rozwojem osobistym oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. W tamtym czasie było to przedsięwzięcie dosyć pionierskie.

goldenline

Dzisiaj wśród sympatyków, mamy osoby szukające pracy, które aktualnie nie są zatrudnione, jak i te, które szukają lepszej pracy. Liczne grono stanowią również pracodawcy i ludzie zawodowo związani z tematyką HR. Mamy też w naszej grupie, znane osoby ze świata kultury, sportu i polityki.

Cieszy mnie fakt, że społeczność jest bardzo aktywna. Na jedną z naszych ankiet oddano prawie 80 000 głosów i są to głosy „podpisane” imieniem i nazwiskiem. Najbardziej popularne posty są komentowane i „lajkowane” nawet przez ponad 1000 osób. To jest olbrzymi potencjał, w tej formie i skali niespotykany do tej pory w innych mediach. Od początku roku prowadzę także blog w serwisie naTemat.pl, gdzie niektóre sprawy poruszam szerzej (www.arturflorczak.naTemat.pl), a zamieszczanie komentarzy możliwe jest tylko po zalogowaniu się do Facebooka. Pomaga to podnieść jakość dyskusji, wykluczając większość anonimowych osób, które nie przestrzegają zasad netykiety.

Nasi użytkownicy to przede wszystkim ludzie młodzi. Osiemdziesiąt cztery procent fanów strony, stanowią osoby w wieku 18-34 lat, ale są też bardziej doświadczeni zawodowo, w tym sporo facebookowiczów 55+ oraz 65+. Grupa naszych sympatyków, którzy polubili „Szukam Fajnej Pracy” liczy ponad 40 000 osób i stale rośnie. Profil odwiedzają również inni użytkownicy Facebooka, a zaglądają tu także osoby, które na co dzień z niego nie korzystają. Ze statystyk strony wynika, że znajomi naszych fanów to ponad 5 500 000 osób. Stanowi to ogromny potencjał, do którego jesteśmy w stanie codziennie docierać z nowymi informacjami.

Media społecznościowe są nadal w fazie dynamicznego rozwoju. Zarówno jako same aplikacje, jak i w warstwie świadomości użytkowników, co do ich możliwości. Co przyniesie przyszłość, czy social media zdominują większość działań rekrutacyjych? – czas pokaże. Osobiście wierzę, że tak właśnie będzie.

źródło: SAZ Artur Florczak, Human Garden